Köp

När du har lagt din order träffas avtal om köp mellan dig och Rörfokus. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du angav vid beställningen. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning. Om du inte mottagit någon orderbekräftelse, mejla kundservice@rorfokus.se för att kontrollera att beställningen gått igenom samt för att få en ny bekräftelse skickad.

Priser
Våra priser anges inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive avgifter, moms och betalning. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser.

Betalningar
I vår e-handel använder vi oss av Klarna Checkout. Samtliga betalningsmetoder hanteras av Klarna och därför kommer inte någon faktura att komma med i paketet utan den skickas hem till dig separat. Vid beställning över telefon skickar vi ut en separat faktura till dig. Betalningsvillkor är 10 dagar om inte annat anges på fakturan.

Återbetalningar
I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det betalkort som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat. Om din faktura hinner förfalla innan vi hunnit återbetala är det viktigt att du själv kontaktar Klarna för att förlänga denna eller eller att du betalar in innan förfallodatum.

Faktura
Vid köp mot faktura erhåller du en kreditfaktura från Klarna med det krediterade beloppet.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot faktura:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats skapar vi en kreditering. Detta kan ta mellan 1-10 dagar från mottagandet. Efter att kreditering är utförd hos oss meddelar vi Klarna som skickar ut en kreditfaktura till dig som kund. För eventuella kostnader som uppstår vid en retur, läs mer under ”Ångerrätt”. Du drar av det krediterade beloppet från ursprungsfakturan och betalar in kvarvarande summa. Uppgifterna som används för inbetalning är de som finns på ursprungsfakturan från Klarna. Om förfallodatum närmar sig och du inte mottagit information om kreditering från Klarna är det viktigt att du hör av dig till Klarna så att du inte får påminnelseavgifter och/eller inkassokrav. Vi säljer våra fakturor till Klarna och kan därför inte själva förlänga dessa. Förlängning kan även göras själv genom Klarnas app.

Privat Policy
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Frakt

Beställt material skickas senast första vardagen efter beställning om ej annat har överenskommet. Leveranstiden varierar beroende på varans storlek samt vart leveransen ska ske. Ytterligare leveranstid kan förekomma om varan skickas från fabrik.

Samtliga kollin över 20 kg levereras hem till dig. Innan hemleverans får du information från transportbolaget där ni kan avtala tid för avlämnandet. Kollin som väger mindre än 20 kilo och som håller måttet för ombudsleveranser levereras till närmsta utlämningsställe. Du ska få meddelande att varan är på väg till dig. Vi samarbetar med samtliga större speditörer och fraktbolag där vi tillsammans ser till att varorna kommer hem till dig. Vi försöker alltid skicka varan samma dag eller dagen efter att ordern kommit in. Vid större beställningar kan det hända att ordern delas upp i flera leveranser eller paket. Detta sker speciellt då ordern innehåller varor från flera tillverkare. Vid frågor om delad leverans var vänlig att kontakta vår kundservice.


Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej hämtas ut. Du debiteras returkostnad enligt kapitlet "ångerrätt". Samma sak gäller om du gör ett aviserat återtag på en begärd leverans, du debiteras då de extra kostnader som uppstår.

För alla leveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Detta för att du som kund ska kunna få ersättning för fraktskadade paket. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

Kostnaden för frakt eller hemleverans finns specificerad på din orderbekräftelse.

Ej mottagen order/bomkörning

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning.
För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut debiteras du en returkostnad enligt tabellen under ångerrätt.

Terminalhyra

Om du inte kan ta emot din hemleverans inom 5 dagar från avisering blir du debiterad en extra hanteringskostnad om 199 kr per dag och försändelse.

Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att du innan order genomförs och godkänns kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt.

Leverans till öar

Vid önskemål om leverans till skärgårdsö eller öar som saknar broförbindelse levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får se till att leveransen blir mottagen på denna adress och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Vid önskemål om leverans direkt till ö, vänligen kontakta vår kundservice för prisuppgift. Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.

Ångerrätt


Konsument
För privatpersoner tillämpas konsumentköplagen samt distans- och hemförsäljningslagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står kunden för returfrakten.

Enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler finns ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal". Enligt 5 § gäller inte heller ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempelvis varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål.

Om du vill ångra ett köp ska detta meddelas Rörfokus inom 14 dagar. Anmälan om önskad retur görs via vårt kontaktformulär, det hittas under "Kontakta oss". Märk tydligt med ordernummer samt vilka artiklar du vill returnera. Om du vill avbryta ett köp du inte ännu fått leverans av kan du debiteras för de kostnader som uppstått för Rörfokus kopplade till din order, max samma belopp som returfrakten.

Kunden har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och inte vara mer omfattande än nödvändigt. Om produkten använts eller monterats gäller inte längre returrätten. Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Rörfokus debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget. Varan returneras komplett i originalförpackning för att returen ska godkännas.

När returnerad vara är åter på Rörfokus lager återbetalas varans köpebelopp. Det tillkommer kostnad för returfrakt. Om varan skickats tillbaka skadad eller om den på annat sätt har använts så att ångerrätten ej kan appliceras kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter. Rörfokus återbetalar via den betalningsmetod som valdes vid betalning inom 10 arbetsdagar från det att varan är åter på lager. Vid retur från kund till Rörfokus står kunden för de eventuella skador som kan uppstå under transporten. Vid små returer går det bra att skicka varan i ett emballerat kuvert till Rörfokus butik på Gävle brovägen 17 och skicka med ordernummer i paketet. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis vid retur av duschkabiner och övriga skrymmande paket. Mejla oss så tar vi fram returkostnad. Paket innefattar kollin under 20 kg som skickas via ombud.

Retursätt Returkostnad ink. moms Exempel på produkt
Paket 150 kr Blandare, takdusch, termostat
Styckegods 600 kr Spegel, tvättställ, kommod, högskåp
Pall 1600 kr Duschdörrar, toalettstol, mindre badkar


Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för Rörfokus. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har hämtats ut. Du som kund debiteras för returkostnad av respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.

Företag
Vid köp av näringsidkare tillämpas köplagen. Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 20% av varans värde tillkomma utöver kostnaden för returfrakt.

Leveransförseningar
Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till Rörfokus. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet. Obs! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. I så fall måste förseningen vara av betydande art.

Rörfokus kompenserar ej för aviserade leveransförseningar. Boka inte hantverkare innan du mottagit och kontrollerat varan.

Reklamation
Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundservice så vi kan se till att felet åtgärdas. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Rörfokus, men Rörfokus har rätt att undersöka det påvisade felet innan återbetalning. Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi, om möjlighet finns, fotodokumentation på skadan. Fota både emballaget och skadan på möbeln och mejla dessa bilder tillsammans med ordernummer till elin@rorfokus.se. Reklamation på grund av transportskada behöver komma fram inom 5 dagar efter avlämnandet av varan.

Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta oss(länk) så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad. Vid dessa fall kommer vi att åtgärda felet.


Kontaktinformation

Rörfokus Gävle AB
Gävle Brovägen 17
80293 Gävle
Kundsupport: 026-106650
Email: kundservice@rorfokus.se