Köp
När du har lagt din order träffas avtal om köp mellan dig och Rörfokus. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du angav vid beställningen. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning. Om du inte mottagit någon orderbekräftelse, börja med att kontrollera om denna hamnat i papperskorgen eller om din order finns hos Svea. Annars går det bra att mejla kundservice@rorfokus.se för att kontrollera att beställningen gått igenom samt för att få en ny bekräftelse skickad.
Vi förbehåller oss rätten att avbryta och återbetala din order vid fel på hemsidan, exempelvis fel i beskrivning eller i prissättning.
Priser
Våra priser anges inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive avgifter, moms och betalning. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser.
Betalningar
I vår e-handel använder vi oss av Svea Ekonomi. Samtliga betalningsmetoder hanteras av Svea och därför kommer inte någon faktura att komma med i paketet utan den skickas hem till dig separat. Vid beställning över telefon skickar vi ut en separat faktura till dig. Betalningsvillkor är 10 dagar om inte annat anges på fakturan.
Återbetalningar
I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta till dig genom den betalmetod du angett genom Svea i kassan. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat. Om din faktura hinner förfalla innan vi hunnit återbetala är det viktigt att du själv kontaktar Svea för att förlänga denna eller eller att du betalar in innan förfallodatum. Rörfokus tar ej ansvar för påminnelseavgifter som uppkommit på grund av att Er faktura förfallit.
Faktura
Vid köp mot faktura erhåller du en kreditfaktura från Svea med det krediterade beloppet.
Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot faktura:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats skapar vi en kreditering. Detta kan ta mellan 1-10 dagar från mottagandet. Efter att kreditering är utförd hos oss meddelar vi Svea som skickar ut en kreditfaktura till dig som kund. För eventuella kostnader som uppstår vid en retur, läs mer under ”Ångerrätt”. Du drar av det krediterade beloppet från ursprungsfakturan och betalar in kvarvarande summa. Uppgifterna som används för inbetalning är de som finns på ursprungsfakturan från Svea. Om förfallodatum närmar sig och du inte mottagit information om kreditering från Svea är det viktigt att du hör av dig till Svea så att du inte får påminnelseavgifter och/eller inkassokrav. Vi säljer våra fakturor till Svea och kan därför inte själva förlänga dessa. Förlängning kan även göras själv genom Sveas app.
Företagsfaktura:
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Privat Policy
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.
Frakt
Beställt material skickas vanligtvis första vardagen efter beställning om ej annat har överenskommet. Leveranstiden varierar beroende på varans storlek samt vart leveransen ska ske. Ytterligare leveranstid kan förekomma om varan skickas från fabrik.
Samtliga kollin över 20 kg levereras hem till dig. Innan hemleverans får du information från transportbolaget gällande leveransen. Kollin som väger mindre än 20 kilo och som håller måttet för ombudsleveranser levereras till närmsta utlämningsställe. Om du önskar hemleverans på mindre artiklar behöver du kontakta oss för manuell order och prisuppgift. Du ska få meddelande att varan är på väg till dig. Vi samarbetar med samtliga större speditörer och fraktbolag där vi tillsammans ser till att varorna kommer hem till dig. Vi försöker alltid skicka varan samma dag eller dagen efter att ordern kommit in. Vid större beställningar kan det hända att ordern delas upp i flera leveranser eller paket. Detta sker speciellt då ordern innehåller varor från flera tillverkare. Vid frågor om delad leverans, var vänlig att kontakta vår kundservice.
Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej hämtas ut. Du debiteras returkostnad enligt kapitlet "ångerrätt". Samma sak gäller om du gör ett aviserat återtag på en begärd leverans, du debiteras då de extra kostnader som uppstår.
För alla leveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten.
Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Detta för att du som kund ska kunna få ersättning för fraktskadade paket. Vid synliga godsskador där notering saknas på fraktsedeln utgår ingen ersättning för skadan, detta då fraktbolagen kräver notering vid den typen av skador. Du har också möjlighet att vägra ta emot leveransen och meddela vår kundtjänst för att få en ny vara utskickad.
Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs. Om du själv inte är hemma vid mottagning går det bra lämna din legitimation till annan person som kvitterar leveransen.
Ej mottagen order/bomkörning
Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning.
För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut debiteras du en returkostnad enligt tabellen under ångerrätt.
Terminalhyra
Om du inte kan ta emot din hemleverans inom 5 dagar från avisering blir du debiterad en extra hanteringskostnad om 199 kr per dag och försändelse.
Ändring av leveransadress
Vid ändring av leveransadress om ordern redan skickats tillkommer en hanteringsavgift på 450 kr per sändning. Denna avgift tas ut då vi använder ett externt transportbolag som ändrar leveransadress mot en självkostnad. Därför är det extra viktigt att du innan order genomförs och godkänns kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt.
Leverans till öar
Vid önskemål om leverans till skärgårdsö eller öar som saknar broförbindelse levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får se till att leveransen blir mottagen på denna adress och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Vid önskemål om leverans direkt till ö, vänligen kontakta vår kundservice för prisuppgift. Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.
Ångerrätt
Konsument
För privatpersoner tillämpas konsumentköplagen samt distans- och hemförsäljningslagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står kunden för returfrakten.
Enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler finns ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal". Enligt 5 § gäller inte heller ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempelvis varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål.
Om du vill ångra ett köp ska detta meddelas Rörfokus inom 14 dagar från att varan mottagits. Anmälan om önskad retur görs via kundservice@rorfokus.se. Märk tydligt med ordernummer samt vilka artiklar du vill returnera. Om du vill avbryta ett köp du inte ännu fått leverans av kan du debiteras för de kostnader som uppstått för Rörfokus kopplade till din order, max samma belopp som returfrakten.
Kunden har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och inte vara mer omfattande än nödvändigt. Om produkten använts eller monterats gäller inte längre returrätten. Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Rörfokus debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget. Varan returneras komplett i originalförpackning för att returen ska godkännas. Observera att returer endast godkänns till fullt belopp om originalförpackningen är godkänd. Rörfokus har rätt att neka returer där varan eller förpackningen inte längre är i säljbart skick till fullt pris.
När returnerad vara är åter på Rörfokus lager återbetalas varans köpebelopp. Det tillkommer kostnad för returfrakt. Om varan skickats tillbaka skadad eller om den på annat sätt har använts så att ångerrätten ej kan appliceras kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter. Rörfokus återbetalar via den betalningsmetod som valdes vid betalning inom 10 arbetsdagar från det att varan är åter på lager. Vid retur från kund till Rörfokus står kunden för de eventuella skador som kan uppstå under transporten. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis vid retur av pooler, duschkabiner och övriga skrymmande paket. Mejla oss så tar vi fram returkostnad. Paket innefattar kollin under 20 kg som skickas via ombud. Vid kollin där längd + omkrets är mer än 3 meter tillämpas returkostnad för halvpall/pall.
Vid paket/styckegods längre än 140 cm tillkommer avgift för långt paket, 150 kr.
Kostnad för retur
Retursätt | Kostnad | Exempel på produkt |
Mindre ombudspaket (parcel) | 125 kr | Handduschhållare, toalettsits, blandare |
Större ombudspaket (parcel) | 250 kr | Takduschset, handdukstork med förpackning upp till 140 cm, spegel upp till 80x80 cm |
Styckegods (system) | 750 kr | Löst handfat 50-80 cm brett |
Halvpall (system) | 1000 | Spegelskåp, kommod upp till 80 cm bredd, spegel större än 80x80 cm, toalettstol |
Pall (system) | 1 500 kr | Duschdörrar, badkar, kommod över 80 cm bredd |
Om pallen lastas högre än 150 cm tillkommer avgift för högt gods på 1000 kr.
Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för Rörfokus. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har hämtats ut. Du som kund debiteras för returkostnad av respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur. Observera att fraktkostnaden ej återbetalas vid retur eller om ångerrätten tillämpas av annan anledning.
Returer behöver returneras till Rörfokus lager eller brevlåda, vi hämtar ej returer på utlämningsställen. Efter överrenskommelse med vår kundservice går det bra att frakta med eget transportbolag.
Returpolicy
Rörfokus strävar efter att alla kunder ska vara helt nöjda. Vi erbjuder därför retur av produkterna inom 14 dagar efter leverans. På returer i godkänt skick krediteras 100% av varans värde. Avgift för returfrakt tillkommer. Observera att Rörfokus förbehåller sig rätten att neka returer som ej anses vara i dugligt skick i vår returkontroll. Våra krav för godkänd retur är följande:
- Retur skall ske med returförpackning i nyskick.
- Returnerade produkter ska vara i nyskick.
- Retur ska ske senast 14 dagar efter leverans.
- Specialbeställda produkter kan inte returneras.
Om returen inte uppfyller dessa problem nekas den av vårt system. Returen kan då sändas tillbaka till kunden mot fraktkostnaden i samma storlek som returkostnaden för respektive paket. Rörfokus ansvarar inte för transportskador som uppkommer under transport tillbaka till oss. Var därför noggrann vid emballering. Returetikett klistras ej på originalförpackning!
Företag
Vid köp av näringsidkare tillämpas köplagen. Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 20% av varans värde tillkomma utöver kostnaden för returfrakt.
Leveransförseningar
Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till Rörfokus. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet. Detta gäller ej om varan redan skickats ut till dig som kund. Obs! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. I så fall måste förseningen vara av betydande art.
Rörfokus kompenserar ej för aviserade leveransförseningar. Boka inte hantverkare innan du mottagit och kontrollerat varan.
Reklamation
Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundservice så vi kan se till att felet åtgärdas. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Rörfokus, men Rörfokus har rätt att undersöka det påvisade felet innan återbetalning. Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.
Fraktskador
Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi, om möjlighet finns, fotodokumentation på skadan. Fota både emballaget och skadan på möbeln och mejla dessa bilder tillsammans med ordernummer till kundservice@rorfokus.se. Reklamation på grund av transportskada behöver komma fram inom 5 dagar efter avlämnandet av varan. Vid synliga godsskador måste anmälan om detta finnas på fraktsedeln för att vi ska kunna ersätta skadan, signera därför aldrig en leverans utan notering och noggrant undersökande av varan. Du har också möjlighet att vägra ta emot leveransen och kontakta vår kundtjänst för leverans av ny vara.
Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad. Vid dessa fall kommer vi att åtgärda felet.
Kontaktinformation
Rörfokus Sverige AB
Box 6195
80006 Gävle
Email: kundservice@rorfokus.se