Istort sett kan historien om Duravit AG delas upp i två avsnitt. I den tidiga fasen fram till 1980 koncentrerade Duravit sig på kvaliteten på deras keramik och deras region. Det var inte förrän på 1950-talet som de rådande ekonomiska förhållandena tillät att sanitetsartiklar blev en del av det globala varuflödet. Den första stora innovationen var Duravit väggmonterade toalett på 1960-talet. På den tiden dominerade funktionella aspekter i badrummet. På 1970-talet kom dekoration, former och färger in i bilden.
Läs merLäs mindre
På 1980-talet blev temat design som Duravit förstår idag är en del av badrummet, och det var också början på deras framgångssaga. Då och nu har Duravit haft ett avgörande inflytande på den processen. De första projekten med Dieter Sieger satte standarder – och i efterhand förändrade de hela sektorn. Men Duravit produkter är mer än så. De är tidlösa klassiker – och förblir så idag. 1994 fick Philippe Starck det stora genombrottet. Presentation, tillvägagångssätt och produktdesign var helt nytt på den tiden. Moderna klassiker och Duravits DNA föddes.
Teknologi
Dessa faktorer är fortfarande relevanta under 2012, 2015 och 2017. Ett avskalat formspråk, mycket ljus, färg som utgår från materialet. Plus, och detta är nytt: teknik, som inte dominerar designen, utan stannar i bakgrunden. Det är hållbart och ökar komforten. Det har en nytta och en fördel.
I ett nötskal: Duravit representerar ett unikt formspråk som dom uppfann tillsammans med deras partners och som definierar Duravit.